Søk
  • Hilde Aarskog

En ny hverdag

Ja, nå er det mye som skjer. Corona i media og corona i hverdagspraten, hjemmekontor og coronastengte skoler og barnehager. Hvordan påvirker dette deg?


Vi har ett barnehagebarn (2,5 år) og to skolebarn (9 og 12 år) som blir hjemmeværende en stund, og selv har jeg en deltidsstilling som nattevakt på en rus-og psykiatri institusjon. Heldigvis kan mannen min ha en del hjemmekontor, men han er jo fullstendig klar over at det er lite han får gjort når han samtidig skal være med barna. Hos oss er vi friske og raske, og ut over å forebygge å bli smittet og å smitte videre, tar vi det hele med ro. Samtidig skal det ikke stikkes under en stol at vi er inne i en "annerledes-tid". En annerledes-tid som jeg tror vi alle kan tjene på å tenke på som en ny hverdag. To uker med skole- og barnehagestengt er mest sannsynlig bare starten. Og skulle det "bare" bli to uker, er det lenge nok til at vi alle kan ha det bedre om vi "normaliserer" det og tenker at det kan ta tid. Fri flyt at tv-tid, ferie-tilstander i heimen, mye "nå-skal-vi kose-oss-mat" og mangel på rutiner, blir fort mer krevende enn ønskelig.


Derfor ønsker jeg å dele litt om hvordan vi som familie tenker rundt denne nye hverdagen. Selvfølgelig ikke for at alle skal gjøre som oss! Men kanskje kan du få noen ideer å spinne videre på og tilpasse for deg og dine.


Jeg tror virkelig at akkurat som i "vanlig hverdag", kan denne nye hverdagen bli ganske bra om vi får til en blanding av rutiner og kreativitet. Rutiner får dagene til å ha en rytme som skaper trygghet, stabilitet og oversikt. Og vi voksne slipper å bli helt utslitt av å finne på tusen nye ting for å aktivisere alle hver dag. Kreativitet for å gi relasjonene og dagene lyspunkt og hygge. Selv følger vi mye av den gamle rutinen med måltidstider og at vi tar jobb/skolearbeid før middag. Samtidig regner vi med det tar mye mindre tid enn en vanlig skoledag. De to største kan derfor sove så lenge de vil (ikke at det er så lenge), skolearbeid blir gjort i bolker med pauser tilpasset den enkeltes konsentrasjonsnivå. Pausene kan inneholde en tur ut, litt frukt og vann/saft, litt husarbeid etc. Husarbeid kan være så mangt, men nå har vi også tid til å gjøre ting vi lenge har ønsket vi hadde tid til (som å gå igjennom klesskap, kvitte oss med annet vi ikke trenger (kaste, gis til bruktbutikk, selge leker etc), vaske kjøkkenskap, male, lage middag osv.). Ungene kan hjelpe til, noen ganger uten å få noe for det, andre ganger får de minutt for minutt tilbake som ekstra skjermtid. Det sistnevnte er jo nyttig av mange grunner: barna blir motivert til å hjelpe til, vi får hjelp, vi blir ikke økonomisk ruinert og tiden fylles med både mening og noe lystbetont. Etterhvert som vi får plass i fryseren, kan vi også bake rundstykker og annet som vi fryser ned.


En tur ut om dagen bør vi få til. Ungene kan få "challenges" som bare vår kreativitet setter grenser for, eller som de kan gi hverandre, de kan jakte på Pokemon (App: Pokemon Go), hoppe på trampoline, rake gresset, innrede lekehytte i hagen, vi kan brenne bål, ta med mat (om så bare ut i hagen), rydde garasjen, leke "3x rundt huset" (om å gjøre å komme seg 3 x rundt huset uten at den som "står" ser at de andre beveger seg. Blir man tatt, må man gå tilbake til start og satt fri til å begynne på nytt ved at en av de andre (om man er 3 eller fler i familien) slår denne på hånda i det de løper forbi) etc. Jeg kjenner også at jeg er takknemlig for internett som har uendelig med tips til aktiviteter!


Etter middag kan vi gjøre noe koselig sammen -gjerne avhengig av hvordan dagen har vært så langt. Behovet for å være sammen og behovet for å være alene er forskjellig, så her tilpasser vi oss underveis. Noen gjør mye av skolearbeidet, andre praktiske oppgaver og utetid alene, så da er det kanskje ekstra viktig med tid sammen på ettermiddagen. Her vil jeg si at en av de mest positive sidene ved hele corona-situasjonen blir tydelig: Tid sammen. Hverdagen vår har virkelig blitt travlere og travlere de siste tiårene. Både med aktiviteter og med evig input fra internett/sosiale medier etc. Har du kjent på at du ikke får nok tid med alle i husstanden? NÅ HAR VI TID! Hva er gode måter for deg å være sammen med de andre på? Noen ganger to og to, andre ganger alle. Alt etter behov. Spille spill, "gå på cafe" hjemme (kanskje på et rom vi ikke bruker så masse -siden forandring fryder, frukt og saft/kjeks og kaffelatte og et levende lys holder i massevis), finne en familieroman (Bobseybarna for de av oss som liker gamle slagere) og ha høytlesing i sofakroken osv.


Men som sagt, det er jo behov for litt alenetid også. Det er krevende å være hjemme over så lang tid og uavhengig av hvor stort hus man har, vil det kunne kjennes trangt. Husk på at alle har det bedre om du også tar vare på deg selv hver dag. En time i badekaret, en kaffelatte alene, legge seg tidlig å lese en bok på sengekanten, etc. Hva gjør at du slapper av? Planlegg noe hviletid hver dag for deg selv FØR du blir utslitt.


Også må jeg jo nevnte at videosamtaler (Skype/Messenger/Whatsapp) kan gjøre godt for oss alle, med venner og familie vi ikke får truffet i disse dager. Og skulle det dukke opp utfordringer som du gjerne skulle snakket med en utenforstående med, er jeg tilgjengelig for samtaler. For når livet blir så kompakt som innenfor husets fire vegger, kan denne "trykkoker-tilværelsen" få litt av hvert til å komme til overflaten. Da er det jo også godt at vi kan ta oss tid til det. Så så blir kanskje denne vanskelige situasjonen noe som kan bidra til at vi faktisk får det bedre med hverandre i stedet for at trykkokeren trenger å eksplodere.


Til slutt må jeg jo innrømme at jeg aldri har vært med på liknende før, og derfor ikke vet hva vi klarer å opprettholde av alle mine gode planer og intensjoner. Men jeg vet iallfall at det er verdt å prøve, også tilpasser vi ting etterhvert som vi ser hva som fungerer og hva om ikke gjør det. Det skal tross alt være en hverdag. Noe vi kan opprettholde over tid som tar hensyn til den enkeltes behov og fellesskapet innenfor husets fire vegger.


(Bilde fra Pixabay)



59 visninger

Vipps: 556620

© 2020 av Hilde Aarskog

i samarbeid med Pixabay og Wix.com

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now